„Pincétől a padlásig”: Egy RISE AGAINST történet!
Sziasztok! Új rovatot indít oldalunk, „Pincétől a padlásig”
címmel, amin keresztül bemutatásra kerülnek olyan zenekarok akik „garázs
zenekarból” mára nagykiadósok, avagy népszerű bandák lettek.
Az, hogy egy zenekar a vártnál magasabb szinten teljesít és
elérnek egy olyan népszerűséget, amiből underground bandából, mainstream banda
lesz megosztja a véleményt, hisz előfordulhat, hogy már nem maradtak benne
abban a stílusban, amiben olya sokan az underground berkekben megismerték őket
és szerették. Valaki az ilyes zenekarokat teljes mértékben támadja és elítéli,
valaki pedig ugyan úgy hallgatja tovább kiadványaikat még annak ellenére is,
hogy stílusában és egyéb jegyeiben megváltozott egy banda. Hisz egy zenekar
életében előfordulhatnak a nagy változások, amikor nem szeretnének belefásulni
egyfajta közegbe, amikor mint zenészek gondolják úgy, Ők többre képesek és
nagyvalószínűséggel kifinomultabb hangzást visznek be zenéjükbe és ez merőben a
zenekaron csapódik le, vagy épp kapnak egy nagyobb kiadótól egy kihagyhatatlan
lemezszerződést. Ezek, azok a dolgok amiért szerethetünk, vagy utálhatunk egy
zenekart.
„Régebben egy füstös kocsmában üvöltöztük egy zenekar
szövegeit, most meg tini lányok üvöltözik ugyan azokat egy „burzsuj”
fesztiválon. Hogyan lehet ez? És mi történ?” Előfordulhat, hogy történt az emberrel ilyen
és felmerült benne ilyen kérdés, következő rovat sorozatunkban igyekszünk az előzőekben
említett ilyen zenekarokat bemutatni és rövid cikk formájában élet útjukat,
kiadványaikat, kiadójukat, tagcseréket és ehhez hasonló dolgokat leírni róluk
és a többi már csak rajtatok múlik, hogy megszeretitek, vagy épp újra
megszeretitek, vagy épp ez miatt megutáljátok ezt a fajta élet utat és bizonyos
zenekart.
Bio.
A Rise Against, 1999-ben alakította, Tim McIlrath aki már
1995-ről, 1999-ig az amerikai post-hardcore bandában a Baxter-ben énekelt,
valamint Joe Principe aki a 88 Fingers
Louie punkrock zenekar basszusgitárosa volt. Hozzájuk csatlakozott gitárosnak
Mr. Precision (Dan Wleklinski) és dobosnak pedig Toni Tintari és így alakítva
meg a Transistor Revolt zenekart, amivel egy demóig jutottak 2000-ben, majd
Toni Tintari távozásával és Brandon Barnes érkezésével nevet változtatott a
zenekar és így lett a ma is használt Rise Against.
A Rise Against
kezdetleges zenei stílusa, ami a 2001-es „The Unverling” albumon hallható
inkább az inkább a melodic hardcore és hardcore punk volt jellemező, amit
akkoriban a Descendents, Bad Religion, Ignite, A Wilhelm Scream, Pennywise
stílus jegyeiben lehetett hallnai, bár már ezen az albumon lehetett hallani,
hogy Tim képzet hangja magasabb szintre is emelheti a zenekart. 2001-ben Mr.
Precision távozott a zenekarból és helyére Kevin White érkezett és a turnékon
kisegítő gitárosnak pedig Philip Hill érkezett, de csak mind kettőjük 1 évre
kötelezte el magát az akkor már két év alatt hardcore punk és punkrock
berkekben kellően népszerű zenekarban. 2002-ben Kevin White helyére Todd Monhey
jött, aki a The Killing Tree és a The Falcon zenekarokból lehet ismerős. 2003-ban
a banda kiadta második albumát „Revolutions Per Minute” címmel, amit a
Fat-Wreck Chords kiadásában került a polcokra az album producere a Descendents
dobosa Bill Stevensson volt. Ez az album volt az, aminek több ízben nem csak az
underground közönség ismerhette meg a zenekart, hanem így elindulhattak a
világot jelentő deszkákra, hisz itt már lehet hallani a különbséget a zenében.
Még megmaradt az alap melodic hardcore, de már észlelhető volt stílusjegyeikben
egy kicsit a pop punk is. Első klipjük erről az albumról származó „Heaven Knows”
dalból készült, valamint „Like The Angel” számuk lett a PC és konzol játék a „Tony
Hawk’s Underground” egyik dala. Erről az
albumról még érdekesség az, hogy helyet kapott egy feldolgozás, ami a legendás
soft rock zenekar a Journey száma, ez pedig az albumon utolsó számként
található „Any Way A Want It”. 2004-ben két év tagság után Todd Monhey távozott
a zenekarból, helyére Chris Chasse került a gitárhoz. Még ezen az éven a Rise
Against, már Chris-el megjelentette „Siren Song Of The Counter Culture”
albumát, ami már teljes mértékben nagy előre lépés volt a zenekar életében,
hisz nem kisebb kiadóhoz írtak ezzel alá mint az Universal Music Group akkori
tagjához a Geffen Records-hoz, ami számos híres pop zenész anyagait
terjesztette. Ezzel a lemezzel a banda már akár azt is érezhette, hogy a
csúcson van, hisz ez volt az a momentum ami a punkrock és hardcore punk körökből
származó kis chicago-i banda felemelkedése volt és így már amerika médiájában
futatott modern punk zenekarává nőhette ki magát. Talán még erre a lemezre
lehet rá fogni, hogy alapjaiban képviseli a Rise Against igazi stílusát, hisz
nagykiadótól függetlenül található a lemezen olyan dalok is amik egy picit
tudnak emlékeztetni a banda régi stílusában, csak már a gyorsabb tempó helyett,
kicsikét lassúbbak lettek a dalok. A Billboard Modern Rock kategóriájában a „Swing
Life Away” a „Give It All”, valamint „Life Less Frightening” előkelő pozícióban
szerepeltek akkor. Az albumon szereplő 12 dal közül még is a legnépszerűbb a „Give
It All”, amit rengetegszer lepörgettek a rádiókban és a számból készült videót
is sorozatban nyomta le média, valamint újra PC és konzol játékokban kapott
helyett a szám a „Need For Speed Underground 2”-ben, valamint a „Rock Band 2”-ben
is. A „Give It All” mellett a lassú hangvitelű, „Swing Life Away” került megfilmesítésre
és így már elmondható, hogy a Rise Against alakulása 5. évében elérte azt, hogy
nem csak Amerikában, legyen ismert hanem az egész világon és underground
zenekarból mainstream banda legyen.
Rengetek koncertezés, fesztiválozás, tv fellépés, turnézás
és töretlen siker után a zenekar 2006-ban megjelentette „The Sufferer & The
Witness” albumát, amit még szintén a Geffen Records adott ki. A lemezen 13 dal
található és ezek a számok már profibb minőségben csendülnek fel a lemezen,
valamint most már tényleg a hardcore punk-ot elhagyva, inkább a modern rock
kategóriába sorolhatjuk a zenekart, de még itt hallani azért az alap punkrock,
ez az album azért még kicsit hajaz a „Siren Song Of The Counter Culture”
albumhoz, bár annyira nem arattak nagy sikert, de itt is találhatunk, olyan jó
számokat mint például a „Injection”, „Ready To Fall”, „Prayer Of The Refugee” a
„Behind Closed Doors, valamint a „The Good Left Undone” és a „Survive”. A banda
azon téren tért vissza a gyökerekhez, hogy a „Revolution Per Minute” albumhoz
hasonlóan szintén Bill Stevesson (Descendents) volt az aki producer és közre működő
volt az anyagban. A hanganyagon található „Under The Knife” helyet kapott a „Never
Back Down” (Sose Hátrálj Meg) mozi film betétdalai között. 2006-ra erről az
albumról már négy dal került ki videó formájában, ezek pedig a „Ready To Fall”,
„Prayer Of The Refugee” 2006-ból és 2007-ből pedig a „The Good Left Undone” és
a „Behind Closed Doors”. Talán ez a 2004-es és 2007-es időszak mondható a Rise
Against kiemelkedő és inkább felemelkedő korszakának, amikor zeneileg elhagyták
a hardcore punk és punk rock gyökereit és inkább egyfajta modernebb hangzást
találtak meg maguknak és ennek köszönhető az, hogy a zenekar kicsikét magasabb
színvonalon pörög mint tárasaik, valamint kinőtték magukat Amerika egyik
legnépszerűbb modern punk zenekarai közé, bár talán sikerük még nem
hasonlítható a Green Day-hez. 2007-ben amikor a zenekar akkor kezd csúcsformába
jönni Chris Chasse gitáros távozik a zenekarból és helyére Zack Blair érkezik akinek
nem kellett nagyon bemutatkoznia hisz neve ismerős lehetett már a Hagfish pop
punk bandából a GWAR thrash metal bandából, valamint a melodic
hardcore/hardcore punk zenekarból az Only Crime-ból. 2008-ban a zenekar csak
úgy gyártotta a számok újult erővel és még azon éven kiadták „Appeal To Reason”
albumukat, 13 számmal és a DGC valamint az Interscorpe kiadásában jelent meg.
És ez az album, ami már tükrözi a Rise Against végleges formáját, hisz
albumról, albumra változtak és talán most már megismerhetjük a banda kiforrt
stílusát, ami inkább már tényleg már inkább alternatív rock zene, mint punk
rock, hisz akkor 9 év zenélés után már arrébb rakták a lázadóbb műfajt és ezzel
az albummal jelezhették, hogy jöhet egy kicsit lassúbb korszak és modernebb
korszak, amihez már közel álltak. Erre az albumra lehet talán már mondani, hogy
gyenge és ez már nem az amit megszokhattunk tőlük, bár azért találni jó dalokat
az „Appeal To Reason”. Videó formájában
nem szűkölködött a zenekar, ahogy az előző anyagról, úgy erről a kiadványról is
4 dal került megfilmesítésre, ami még 2008-ból a "Re-Education (Through
Labor)", 2009-ből a "Audience of One", „Hero Of War” és még egy kicsit punkosabb „Savior”
számokból készültek. Na, talán most lehet mondani a tipikus példát, arra mit
már a bevezetőbe is említettem, pont ez az album és a 2008-as és 2009-es évek azok
a Rise Against életében, ami megosztja a zenekar kedvelőit, hisz ez már
teljesegészében nem underground, hanem már nagyban mainstream vonal, bár sokak
szerint a „Revolution Per Minute” albummal már rég megszünt a banda
undergroundhoz kötődése. 2007 óta a zenekar a bevált tagokkal zakatol tovább
nem történt tagcsere. 2011-ben megjelent eddigi utolsó nagylemezük az „Endgame”
és ahogy az előzőt, úgy ezt is a DGC és Interscorpe helyezte forgalomba és a
már jól megszokott Bill Stevensson (Descendents) volt a lemez producere. Talán
most már, nem a feltörekvőben lévő zenekarok között emlegethető a Rise Against,
hanem inkább most vannak „karrierük” csúcspontján és már nem biztos, hogy újjat
fog, vagy tud mutatni. Az „Endgame” talán egy fajta „kötelező” lehetett, hisz
egy-két számot eltekintve igen csak szinten aluli lett a lemez, persze
minőségileg még is csak magas színvonalon, de már nem hallani rajta azokat a
megszokott Rise Againast dalok, hanem inkább egy másik közönségnek célzott
nótákat hallhatunk az 2011-es kiadványon, ez egy nagyon nagy átfordulás lett a
tőlük, hisz hallgassunk meg egy „The Unraveling” albumról egy pár dalt,
valamint az „Endgame”-ről egy pár dalt és észrevehetjük, hogy mintha valóban
más zenekar lenne. De ez az ami egy zenekar és egy zenész életében döntő lehet
a kor és az érettség, ahogy egy zenész be lép egy bizonyos korba, úgy zenéje
is. Utolsó albumról készült videók a „Help Is On The Way”, "Make It Stop
(September's Children)" és a "Satellite”.
Szóval, ez lenne a Rise Against az a zenekar aki egy ékes
példája annak, hogyan érhetünk el sikereket ha nagyon akarjuk, ám de még is
tisztelve azt ahonnan jöttünk, bár egy picit más arcot mutatva.
Nem szabad elfelejteni, hogy bár a zenekar sokat változott a
14 év során, szövegviláguk és mondani valójukban megmaradtak a szociális
problémákkal, globális problémákkal, társadalom és rendszer kritikus dolgokkal
foglalkozó szövegek. És még egy-két dolog amik megmaradt a hardcore és punk
gyökerekhez és Barnes-on kívül mindenki straight edge, valamint vegan a
zenekaron belül. Fontos megemlíteni, hogy többen szerves tagjai a PETA
állatvédőknek az Amnesty International-nak és az It Gets Better Project-nek.
Rise Against videók.
2003.
„Heaven Knows”:
2004.
„Give It All”:
2005.
„Swing Life Away”:
2006.
„Ready To Fall”:
„Prayer Of The Refugee”:
2007.
„The Good Left Undone”:
„Behind Closed Doors”:
2008.
"Re-Education (Through Labor)":
2009.
"Audience of One":
"Hero of War":
"Savior":
2011.
"Help Is on the Way":
"Make It Stop (September's Children)":
"Satellite":
2012.
"Ballad of Hollis Brown":
Diszkográfia:
Album:
The Unraveling, 2001, Fat-Wreck Chords,
Revolutions Per Minure, 2003, Fat-Wreck Chords
Siren Song of the Counter
Culture, 2004, Geffen Records
The Sufferer & The Witness, 2006 Geffen Records
Appeal To Reason, 2008, Geffen Records/Interscorpe/DGC
Endgame, 2011, Interscorpe/DGC
EP:
This is Noise, 2007, Geffen Records
Rise Against 7”, 2009, Fat-Wreck Chords
Grammatizator, 2009, DGC/Geffen Records
Join The Ranks, 2011, Fat-Wreck Chords
Satellite EP, 2012, Interscorpe
Ha neked is van ötleted, vagy talán ismersz olyan bandát akinek
életútját bemutatnád, vagy éppen Te is készítettél róla egy cikket és ezt meg
is osztanád, akkor keress minket a trustgivesstrenght.jsa@gmail.com
e-mail címen, vagy keres fel minket a Stereo Vs. Mono Facebook oldalán! De ha
csak kérdésed van a cikkel kapcsolatban, akkor ezt ugyan úgy megteheted az
előbb megadott elérhetőségeken.
készítette:
d.antisocial
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése